Įvadas: Nauji TUI režimai su skirtingais požiūriais
2024 m. vasario mėn. Bulgarija patvirtino naują TUI patikros režimą, o Airija paskelbė savo naujos TUI režimo gaires, kurios turėtų įsigalioti atitinkamai 2024 m. birželio ir rugsėjo mėn. Dviejų naujųjų režimų du skirtingi požiūriai rodo materialinių ir procedūrinių TUI taisyklių nenuoseklumą visoje ES. Nors Bulgarijos tiesioginių užsienio investicijų režime taikomas „viską pagaunantis“ metodas su žemomis slenksčiais ir plačiomis galiomis, Airijos TUI režimas numato pagrįstesnius slenksčius ir išsamias gaires gerokai prieš įsigaliojant.
TUI režimai Europoje taip pat skiriasi sprendžiant, kurios ne ES jurisdikcijos kelia didžiausią pavojų jų nacionaliniam saugumui. Naujas pokytis šiuo atžvilgiu yra tai, kad Bulgarijos TUI režime įtraukta nuostata, numatanti išimtį JAV, JK, Kanados, Australijos, Naujosios Zelandijos, Japonijos, Pietų Korėjos, JAE ir Saudo Arabijos Karalystės investicijoms, o tai sveikintina. Tai prieštarauja pastarojo meto vykdymo pastangoms Europoje tikrinti kai kurių šių ne ES jurisdikcijų, ypač JAV, investicijas. Pavyzdžiui, 2024 m. vasario ir kovo mėn. JK vyriausybė išleido du galutinius įsakymus, nustatančius sąlygas JAV įsikūrusių įmonių investicijoms. Atrodo, kad toks platus požiūris, pagal kurį bet kokios investicijos iš ne ES jurisdikcijos gali kelti susirūpinimą, prieštarauja dabartinei ES Užsienio subsidijų reglamente numatytai vykdymo praktikai.FSR), kuri kol kas orientuota tik į tradicinius „rizikos“ investuotojus, tokius kaip Kinija.
Nauji tiesioginių užsienio investicijų režimai Airijoje ir Bulgarijoje – tikslingas, o ne „visą gaudantis“ metodas
2024 m. vasario 1 d. Airijos vyriausybė paskelbė gairių projektą, kuriame pateikiama įžvalga, kaip TUI režimas bus taikomas užsienio investicijoms. Tikėtina, kad Airijos vyriausybė nori išvengti kitų neseniai priimtų TUI režimų trūkumų, taip pat suvaldyti susirūpinimą dėl nuspėjamumo ir skaidrumo, kurį dažnai kelia įmonės ir praktikai.
Airijos TUI režimas
Airijos TUI režimas taiko pagrįstą ir investuotojams palankų požiūrį į investuotojus:
i) Taikant režimą atsižvelgiama tik į ne ES investuotojo vykdomą kontrolę arba akcijų padidinimą daugiau nei 25 % (arba nuo mažiau nei 50 % iki daugiau) turto arba įmonių, kurios yra Airijoje, įsisteigusios ne ES investuotojo, kai sandoris susijęs su svarbiu sektoriumi. Airijoje.
iii) Peržiūros terminas atrodo gana trumpas ir suderintas su kai kuriomis kitomis ES valstybėmis narėmis (pvz., Ispanija), nes jame numatytas 90 dienų atrankos laikotarpis.(1)
iii) Yra internetinė bylų valdymo sistema, užtikrinanti supaprastintą vyriausybės ir pranešančių šalių ryšį.
Bulgarijos TUI režimas
Bulgarijos TUI režimas, priimtas 2024 m. vasario 22 d., yra kitoks ir platesnis:
i) Nėra gairių ir režimas taikomas įsigyjant 10 % tikslinės bendrovės akcijų (nepriklausomai nuo to, ar ji kontroliuojama) arba investuojant daugiau nei 2 mln. EUR, jei sandoris susijęs su svarbiu sektoriumi. Bulgarija.(2)
ii) Nors tiksli informacija dar turi būti patikslinta įgyvendinimo reglamentuose, atrodo, kad tikslinė įmonė veiks Bulgarijoje, nepaisant to, kad ji fiziškai nedalyvauja Bulgarijoje.(3)
iii) Tarpinstitucinė TUI patikros taryba gali pareikalauti trijų didelių investicijų kategorijų patikrinimo, neatsižvelgiant į tai, ar jos atitinka pranešimo slenksčius.(4)
Nepaisant to, atrodo, kad TUI režimas išskiria keletą ne ES „mažos rizikos jurisdikcijų“.(5)priskiriant jas tai pačiai kategorijai kaip ir ES valstybės narės. Atrodo, kad tokio tikslinio šalių sąrašo neįtraukimas į TUI teisės aktą yra naujas požiūris, kuriuo siekiama, kad Bulgarija būtų palanki investuotojams. Tačiau dabartinė įstatymo redakcija neaiški, ar šios jurisdikcijos yra visiškai atleistos nuo TUI patikros, o tai greičiausiai bus paaiškinta įgyvendinimo reglamentuose.
Toks tikslinio ES nepriklausančių šalių sąrašo neįtraukimas gali būti laikomas netipišku ir neatspindi dabartinio TUI vykdymo kitose Europos jurisdikcijose, kurios vis labiau nukreipia investicijas iš tokių šalių kaip JAV, Japonija, JAE ir KSA.
Naujausi pavyzdžiai yra du galutiniai JK vyriausybės įsakymai, nustatantys sąlygas JAV įsikūrusio investuotojo investicijoms:
- 2024 m. vasario 28 d. JK vyriausybė sąlyginai pritarė JAV energetikos bendrovės „TransDigm Inc.“ įsigijimui. „Iceman Holdco Inc.“ ir jos dukterinės įmonės JK (TMD, CPI TMD Technologies ir TMD Technologies), kurios veikia itin tikslių laiko matavimo prietaisų srityje. „TransDigm“ turi išlaikyti JK mokslinių tyrimų, plėtros ir gamybos pajėgumus, kad išspręstų nacionalinio saugumo problemas, susijusias su ypatingos svarbos infrastruktūra (moksliniai tyrimai ir plėtra bei atominių laikrodžių gamyba).
- 2024 m. kovo 1 d. JK vyriausybė sąlyginai patvirtino, kad JAV lustų gamintoja „Vishay Intertechnology Inc.“ už 177 mln. USD įsigijo didžiausią JK puslaidininkių gamintoją „Newport Wafer Fab“. Tai įvyko po to, kai Nyderlanduose įsikūrusi „Nexperia“, Šanchajaus biržoje kotiruojamos „Wingtech“ dukterinė įmonė, JK vyriausybė pareikalavo parduoti savo 86 % gamyklos akcijų dėl susirūpinimo dėl Kinijos nuosavybės JK puslaidininkių pajėgumų. JK vyriausybės patvirtinimas įpareigoja JAV pirkėją informuoti JK instituciją prieš suteikiant trečiosioms šalims prieigą prie gamyklos sudarant pardavimo, perdavimo ar nuomos sutartis.
FSR vykdymo tendencijos – išsamūs tyrimai ir aušros reidai
Žvelgiant į viešai paskelbtus išsamius ir ex officio tyrimus matyti, kad Europos Komisija, vykdydama FSR vykdymą, vis dar koncentruojasi tik į tradicines „rizikos“ jurisdikcijas, ypatingą dėmesį skiriant Kinijai, tačiau didėjant giluminiai tyrimai ir pirmieji reidai pagal FSR akivaizdu, kad Europos Komisija naudojasi savo įgaliojimais pagal FSR.
- Pirmasis Europos Komisijos atliktas išsamus tyrimas buvo susijęs su Kinijos valstybinės traukinių gamintojos „CRRC Qingdao Sifang Locomotive Co., Ltd“ dalyvavimu Bulgarijos transporto ir ryšių ministerijos organizuotame viešajame konkurse.
- 2024 m. balandžio 3 d. Europos Komisija pradėjo du naujus išsamius tyrimus dėl dviejų su Kinija susijusių konsorciumų, dalyvavusių viešajame konkurse projektuoti, pastatyti ir pradėti eksploatuoti 110 MW fotoelektros parką Rumunijoje. Viename konsorciume dalyvauja Kinijos patronuojančios bendrovės „Longi Green Energy Technology“ dukterinė įmonė Vokietijoje. Antrąjį konsorciumą sudaro „Shanghai Electric UK Co. Ltd“ ir „Shanghai Electric Hong Kong International Engineering Co“ – dvi dukterinės įmonės, priklausančios Kinijos valstybinei įmonei „Shanghai Electric Group“ ir jos kontroliuojamos.
- 2024 m. balandžio 9 d. Margrethe Vestager savo kalboje Prinstono universitete JAV paskelbė, kad Europos Komisija pradėjo pirmąjį ex officio tyrimą dėl galimų neteisėtų subsidijų, suteiktų Kinijos vėjo turbinų gamintojams.
- 2024 m. balandžio 23 d. Europos Komisija surengė pirmuosius reidus įmonėje pagal Užsienio subsidijų reglamentą. Europos Komisija nurodė, kad reidai buvo surengtiįmonė, užsiimanti apsaugos įrangos gamyba ir prekyba Europos Sąjungoje“.
- Suprantame, kad reidai buvo surengti po to, kai Europos Komisija gavo informaciją, kad minėtas verslas gavo naudos iš iškreipiančių užsienio subsidijų.
- Jei po reido Europos Komisija randa pakankamai informacijos, kad egzistuoja iškreipiančios subsidijos, ji turi galimybę pradėti nuodugnų tyrimą.
- Šis reidas ir Europos Komisijos, naudodamosi savo FSR įgaliojimais, atliekami tyrimai rodo, kad įmonės turi užtikrinti šios naujos tvarkos laikymąsi.
(1) Išimtinėmis aplinkybėmis šis terminas gali būti pratęstas dar 45 dienomis, tačiau gairių projekte paaiškinama, kad neprobleminiai sandoriai bus peržiūrimi kuo greičiau ir patvirtinami anksčiau nei nustatytas terminas.
(2) Svarbių sektorių sąrašas suderintas su ES TUI patikros reglamentu ir yra toks pat, kaip Airijai pirmiau pateiktoje išnašoje.
(3) Įgyvendinimo reglamentai turi būti paskelbti iki 2024 m. rugsėjo mėn. ir bet kuriuo atveju iki Bulgarijos TUI režimo įsigaliojimo.
(4) Pirmosios dvi kategorijos būdingos tam tikriems sektoriams (naftos produktų gamyba) ir investuotojo kilmės šaliai (Rusijai ir Baltarusijai). Trečioji kategorija yra laisva valia tirti bet kokį sandorį, nes vienintelis kriterijus yra nacionalinės agentūros, atsakingos už nacionalinį saugumą ir žvalgybą (išskyrus Tarpinstitucinę TUI patikros tarybą, kuri yra atsakinga už TUI peržiūrą Bulgarijoje). su nacionaliniu saugumu susijusių rūpesčių.
(5) Tai yra JAV, JK, Kanada, Australija, Naujoji Zelandija, Japonija, Pietų Korėja, JAE ir KSA.